Skip to content

Prase zkouší půst

Není tomu tak dávno, co n do práce přišla kniha o půstu. Zaujala mě předevsim proto, že téměř ihned po vystavení k nám přiběhla paní a ptala se po ní. Nedalo mi, abych do ní nenakoukla. A tak jsem zjistila, co je to přerušovaný půst.

Vzhledem ke všemu, co jsem zatím přečetla o hubnutí, mi přerušovaný půst dával perfektní smysl. Ve společnosti se totiž drží přesvědčení, že hlad je absolutní zlo, a tak žijeme jako hobiti: první snídaně, druhá snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, druhá večeře. Navíc hubneme díky kalorickému deficitu, což znamená, že jednotlivá jídla a svačinky musí být malé. A upřímně, malé jídlo ve mě vzbuzuje mnohem větší hlad než žádné jídlo.

A to je zajímavý poznatek. V knihkupeckých regálech se to hemží knihami typu “Hubněte bez hladovění”, přičemž doporučuji jídt často. Protože jinak hlad. Já jsem zkoušela dva typy půstu, jeden přerušovaný (vybrala jsem si styl 8 hodin na jídlo, 16 hodin bez jídla) a několikadenní (s přítelem jsme zkoušeli nejíst týden) – a hlad jsem v podstatě neměla. Dostavoval se v překvapivě pravidelných intervalech, většinou tak na půl hodiny a pak zase zmizel. Rozhodně jsem nehladověla, jako hladovím, když sním jen hrst oříšků (a ne celé kilo).

Přerušovaný půst 8:16 (existuje milion různých variant, protože si to můžete nastavit, jak chcete) mi vyhovoval. Jsem k sobě totiž upřímná a vím, že když přijdu večer z práce, uděláme večeři a já se doslova nažeru k prasknutí. A je jedno, jestli jsem měla ráno bohatou snídaní a dobrý oběd v poledne. Večer se najím k prasknutí. Silná vůle holt není moje silná stránka, zvlášť pokud jde o jídlo.

Druhý důvod, proč mi tento životní styl vyhovuje, je prostý – jídlo mě unavuje. Když si dám k obědu nálož masa, omáčky a knedlíků, jsem zralá si jít lehnout a prospat se až do večeře. Mám přes den mnohem více energie, když si dám až lehký, pozdní oběd, pak klidně nějakou svačinu, než se udělá večeře, a pak pořádnou večeři. Po tom už totiž čeká jen válení se v posteli a spánek. Navíc nemusím tolik vařit a tolik mýt nádobí.

8:16 jsem vydržela držet dlouho a za celou dobu moje váha klesala. Taky jsem pravidelně cvičila – najednou jsem na to měla energii. A nešlo jen o úbytek vody v těle, protože zmizely moje zadní špeky. Předtím jsem mohla cvičit, jak jen jsem chtěla, a výsledek nešel vidět ani pod mikroskopem.

Co mi omezení jídla dalo?

  • Jídlo chutná lépe, mám mnohem větší chuť na mrkev než na hranolky
  • Méně vařím a tudíž méně umývám nádobí (a šetřím čas)
  • Mám více energie (překvapivě)
  • Stačí mi menší porce
  • Hubnu (jupí)

Mého experimentování s půstem si všiml také partner. Na základě svého samostudia se však rozhodl k dramatičtějšímu kroku – zkusit opravdový, pravý týdenní půst. Ale o tom až příště.

Published inTlusté prase se chce zbavit pana Špeka

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.